Algab projekt „Isikukeskse erihoolekande teenusmudeli rakendamine kohalikus omavalitsuses 2022“
Otepää Vallavalitsus alustab uue projektiga
2021. aastal osales Otepää Vallavalitsus projektikonkursil „Isikukeskse erihoolekande teenusmudeli rakendamine kohalikus omavalitsuses 2022". Projekte rahastatakse Euroopa Liidu poolt ehk Euroopa Sotsiaalfondist, TAT „Töövõimereformi sihtrühma töövõimelisuse tõstmine ja nende töötamise soodustamine", tegevus „Integreeritud, isikukeskse ja paindliku erihoolekandeteenuste süsteemi piloteerimine". Konkursi korraldas Sotsiaalkindlustusamet. Vahel räägitakse ajalehtedes-internetis projektist kui nn „ISTE-projektist" selle lühemaks nimetamiseks.
Meie taotlus oli edukas ning seega saame 1.01.2022- 31.12.2022 läbi viia projekti, mille käigus saavad 5 Otepää valla elanikku neile vajalikku abi vallas kohapeal.
Pilootprojekt toimub üle eesti erinevates omavalitsustes, näiteks olid edukad ka Valga vald ja Antsla vald, Tõrva vald projektis ei osale. Iga omavalitsus tegeleb ainult oma elanikega.
Projekt on suunatud inimestele, kes on tööealised (16-aastased kuni vanaduspensionieani), kel on diagnoositud vaimupuue või psüühiline erivajadus (kuid ei tohi olla diagnoositud alkoholismi või dementsust) ning kes ei saa veel Sotsiaalkindlustusameti poolt mingit teenust (rehabilitatsioon, igapäevaelu toetamine vms). Inimesel võib olla veel lisaks mingi füüsiline puue (nt liikumisraskused), kuid ei pea olema.
Projektiga liitumiseks peab isik ise (või lapsevanem või täisealise isiku kohtu poolt määratud eestkostja) esitama Otepää Vallavalitsusele avalduse projektiga liitumiseks vastaval, Sotsiaalkindlustusameti poolt nõutud blanketil. Sellele järgneb inimese esmane hindamine vallavalitsuse sotsiaaltöötaja Pille Siku poolt ning Sotsiaalkindlustusameti heakskiidu järel suunatakse inimene projekti. Seejärel toimub peamise teenuseosutaja (baasteenuse osutaja) poolt uus lisahindamine koostöös inimesega ja tema pereliikmetega juba konkreetsete teenuste leidmiseks.
Projektis osalevatele inimestele on võimalik panna kokku isiklik, ainult sellele inimesele sobiv tegevuskava tema tavalise, igapäevase koduse elu toetamiseks. Igal inimesel saab olema põhitöötaja, kes teda igakuiselt abistab-nõustab (baastoetus) ning erinevad lisateenused (nn. komponendid), mis sõltuvad just tema olukorrast ja vajadustest. Otepää Vallavalitsus otsib aprilli lõpuks teenuseosutajad, kes osutaks inimesele vajalikke teenuseid meie vallas kohapeal ning alates mai kuust on inimestel võimalik teenuseid saada kuni aasta lõpuni. Teenuseosutajad esitavad vallavalitsusele arved ning Sotsiaalkindlustusamet rahastab teenused.
Projekt on pilootprojekt, st. proovitakse järele, kas selline mudel (baastöötaja+lisateenused) ka toimib. Samuti on see meie vallas proovimiseks, kas suudame leida ettevõtted, kes sooviks siin kohapeal meie inimesi teenindada (me ei tea veel, kas see täielikult õnnestub). Seetõttu on käesoleval aastal projektis osalejate arv ka piiratud (5 inimest korraga). Kui projekt on edukas, siis võibolla saab seda tulevikus jätkata. Kui jätkuprojekt võimalik ei ole, on kõigil osalejatel võimalus pöörduda projekti lõpu järel Sotsiaalkindlustusameti poole ja saada jätkuvalt neile vajalikke teenuseid.
Järgnevalt natuke lähemalt aga lühidalt sellest, mida mingi komponent tähendab.
Baastoetus tähendab seda, et inimesel on kindel töötaja, kes koos temaga arutab läbi inimese mured ja püüab leida neile lahenduse mingi lisateenuse abil. Põhitöötaja jälgib, et inimene saaks vajaliku arsti juurde (vajadusel organiseerib vastuvõtuaja, korraldab kohale mineku), nõustab inimest rahaasjade korraldamisel (aitab vajadusel puuet pikendada, selgitab vallast toetuse saamise võimalusi jne), suhtleb vajadusel inimese pereliikmetega jne.
Lisaks on võimalik saada erinevaid teenuskomponente, mille hulgas on näiteks pere toetamine (pereliikmete õpetamine isiku haigusega toime tulema, psühholoogiline abi lähedastele, kogemusnõustamine lähedastele, abivajaja intervallhoid lähedastele puhkusevõimaluse tagamiseks). Sotsiaalsete suhete komponendi raames aidatakse inimesel leppida ära lähedastega, kellega ollakse tülli läinud (lapsed, vanemad) või leida uusi sõpru-tuttavaid. Igapäevaeluga toimetuleku komponendi raames pakutakse inimesele tuge (nõustamist, vajadusel tegevuses kõrval olemist aga mitte inimese eest ära tegemist) poes käimisel, söögi valmistamisel, riietumisel, pesemisel, koristamisel, pesu pesemisel, majapidamise eelarve planeerimisel, arvete tasumisel, pangateenuste kasutamisel, ametiasutustega suhtlemisel jne. Kui isik hakkab lahkuma erihooldekodust, võib teda nõuga toetada iseseisva elu alustamisel. Kui inimene vajab nende tegevuste juures füüsilist abi (nt. ratastooli lükkamist poes, mähkmete vahetamist vms), siis on see koduhooldusteenus või isikliku abistaja teenus väljaspool projekti. Vaimse tervise komponendi raames toimub inimese koostöö raviarstiga, psühholoogiga, terapeudiga, kogemusnõustajaga. Füüsilise tervise komponendi raames räägitakse toitumisest, sportimisest, abivahenditest, vajadusel osutatakse tegevusteraapiat, pöördutakse vallavalitsuse poole liikumisel abistaja leidmiseks (isikliku abistaja teenus väljaspool projekti), tellitakse sotsiaaltransporditeenust (väljaspool projekti) jne. Hõivatuse komponendi raames hinnatakse inimese töövõimekust, korraldatakse karjäärinõustamine, toetatakse suhtlemisel Töötukassaga; vajadusel aidatakse leida ametiõppe võimalused (õpe ise on väljaspool projekti) või võimalused kogukonnas vabatahtliku töö tegemiseks. Kui vaja, abistatakse inimest toetatud tööga eraldi sellega tegelevas ettevõttes. Vaba aja komponendi raames püütakse leida võimalusi vaba aja sisustamiseks, sobivaid huviringe (abistatakse leidmisel ja kohale jõudmisel, huviringi tasu jääb ikka inimese enda tasuda), liitumist kogukondlike tegevustega. Eluaseme komponendi raames abistatakse elukoha vahetamise korral: nõustatakse uue elukoha otsimisel, kolimise planeerimisel, vajadusel aidatakse uue ümbrusega tutvuda.
Lõpetuseks üleskutse: kui tunnete, et see projekt on just Teie jaoks, siis helistage sotsiaaltöötaja Pille Sikule telefonil 52 47 930 ning leppige kokku kohtumisaeg avalduse esitamiseks.
Kui leiate, et teate tuttavatest kedagi, kellele see projekt võiks sobida, rääkige talle sellest ja helistage temaga koos Pille Sikule.
Avaldusi projektis osalemiseks võetakse vastu aprilli lõpuni või kohade täitumiseni, tegevused algavad mai kuus ja kestavad detsembrini.
Pille Sikk
Sotsiaaltöö vanemspetsialist
Pakkumiskutse SIIT